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3 Important Things to Know About Oil Oxidation

 3 Important Things to Know About Oil Oxidation

François Le Breux - VP Technical Support Robco

Oil


Of the factors (friction, corrosion, oxidation) that most affect the performance of a lubricant and, therefore, of oxidation equipment is the least known. Oxidation is the process in which oil changes due to the polymerization of the organic molecules that compose it. As it oxidizes, the properties of the lubricant degrade rapidly and irreversibly.

1 - The following factors accelerate oxidation:

  • Copper that comes from the wear off certain bearings
  • Ferrous (or other) mixtures suspended in oil
  • Water
  • And the temperature (oil life halves every 18 ° F above 140 ° F with mineral-based oil)
2 - In addition, by oxidizing:
  • The acidity of the oil increases
  • Viscosity also increases
  • The number of insoluble particles increases
  • Sediment deposits form
3 - Which results in:
  • Restriction of oil circulation in the system
  • Blocking filters
  • Increased friction
  • Temperature increase
  • Increased corrosion wear
  • Decreased oil and equipment life
... The higher the temperature, the more the oil oxidizes, the less it lubricates; the less it lubricates, the more the temperature rises, the more the oil oxidizes.

Conclusion:

  • Synthetic lubricants are more resistant to oxidation.
  • Additives have a big role to play in the war on oxidation





Choses importantes à savoir sur l’oxydation de l’huile

François Le Breux – VP Support Technique Robco


Industrial oil



Des facteurs (friction, corrosion, oxydation) qui affectent le plus les performances d’un lubrifiant et, par conséquent, d’un équipement l’oxydation est le moins connu.

L’oxydation est le processus durant lequel l’huile se transforme dû à la polymérisation des molécules organiques qui le compose. En s’oxydant les propriétés du lubrifiant se dégradent rapidement et de façon irréversible.


1 - Les facteurs suivants accélèrent l’oxydation :

  • Le cuivre provenant de l’usure de certain roulement
  • Les mélanges ferreux (ou autres) en suspension dans l’huile
  • L’eau
  • Et la température (la vie de l’huile diminue de moitié à tous les 18°F au-dessus de 140°F avec l’huile à base minérale)


2 - De plus, en s’oxydant :

  • L’acidité de l’huile augmente
  • La viscosité augmente aussi
  • Le nombre de particules insolubles augmente
  • Des dépôts de sédiments se forment


3 - Ce qui résulte en :

  • Restriction de la circulation de l’huile dans le système
  • Blocage des filtres
  • Augmentation de la friction
  • Augmentation de la température
  • Augmentation de l’usure par corrosion
  • Diminution de la vie de l’huile et de l’équipement


...Plus la température augmente, plus l’huile s’oxyde, moins elle lubrifie; moins elle lubrifie, plus la température augmente, plus l’huile s’oxyde.


Conclusion:

  • Les lubrifiants synthétiques sont plus résistants à l’oxydation
  • Les additifs ont un grand rôle à jouer dans la guerre à l’oxydation

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